Jednoho krásného večera nás oslovil pán s tím, že na druhý den můžeme přijít do jeho bytu a byt si prohlédnout a případně vyfotit a sehnat mu kupce. Ve většině případů, děkujeme za kontaktování a snažíme se vymyslet společnou cestu spolupráce. Háček byl v tom, že tento pán pozval další 4 realitní kanceláře, aby si také byt vyfotili a také začali shánět kupce. V tomto případě jsme prodejce zdvořile odmítli a pokusili se mu vysvětlit, proč není nejlepší nápad prodávat s více realitními kancelářemi najednou. Dokážete si na tuto otázku také odpovědět? Majitel bytu argumentoval tím, že konkurence je zdravá a že chce byt prodat co nejrychleji a za nejvyšší cenu. Když bude více realitní kanceláří byt nabízet půjde vše rychleji. To se může sice na první pohled zdát, ale pojďme si říct, proč není vhodné prodávat s více realitními kancelářemi?
- Matení trhu
Makléři z různých kanceláří budou inzerovat za různé ceny s různými parametry, aby se odlišili od těch ostatních. Takže si dejte pozor na špatně uvedené parametry nemovitosti. Nemovitost se často pohybuje v inzerci pod cenou ve snaze makléře prodat dříve než ostatní. Takže zákazníci často čekají když vidí více inzerátů až někdo sníží cenu a nebo jeden člověk nakontaktuje všechny kanceláře, které inzerují a požaduje od nich slevu. Ve výsledku to odnese jenom prodávající, kterého budou realitky tlačit dolů na ceně. Takže ve výsledku se na Srealitách nebo jiném portálu objeví stejný inzerát 3x.
Konkurence sice zdravá je, ale pro toho kdo kupuje, nikoliv pro toho kdo prodává.
2. Pochybnosti nabídky
Nabídka, která se na každém realitním serveru jak se říká provaří a lidem zevšední tak se stává nedůvěryhodnou a může se stát že i dlouho neprodejnou. Lidé pečlivě sledují realitní servery a mají povědomí o tom, co je již v nabídce déle. A co se tam již objevilo, pak zmizelo a poté co se znovu dalo do prodeje.
3. Nedostatečná inzerce
Pro makléře pokud soupeří mezi ostatními je především rychlost – potřebují nemovitost prodat co nejrychleji. Proto ji potřebují dát i rychle do inzerce, aby byli první a nabídku viděli lidé u nich co nejdříve a začali s nimi co nejdříve komunikovat. Jelikož je zakázka nejistá, není makléř motivován k tomu, aby investoval do fotografií a do kvalitní inzerce. Seriózní zájemce ale nekvalitní prezentace nepřitahuje, ale odrazuje.
4. Tlak na podpis smlouvy
Jelikož makléři ví, že čas v případě otevřených nabídek hraje nejdůležitější roli, budou se snažit o to, aby klient podepsal smlouvu s prvním zájemcem a to i v případě nevýhodné ceny pro prodejce. Makléř tedy nezastupuje exkluzivně prodávajícího a ten se může stát obětí tlaku makléřů na prodávanou nemovitost. Protože makléř nehájí zájmy prodávajícího ale zájmy uskutečnění prodeje a je mu v podstatě jednu za jakou cenu. Hlavně, že makléře nemovitost zobchoduje.
Proč byste měli využít exkluzivního zastoupení a prodávat jen s jednou realitkou?
- Motivace makléře k co nejlepšímu výsledku
Makléř je motivován k prodeji za co nejvýhodnějších podmínek pro klienta. Čas nehraje prim jako v případě kdy inzeruje makléřů několik. Proto se makléř může zaměřit na různá inzertní média a investovat i do marketingu nemovitosti – jako profesionálních fotografií, na které má fotograf dost času ke zpracování.
Pokud inzeruje jen jeden makléř má přehled o všech poptávajících protože volají jen na jedno číslo, které je uvedeno u inzerátu. Pokud se sejde poptávajících více může dojít i k navýšení ceny takzvané aukci. Pokud budete spolupracovat s více makléři všichni poptávající se Vám rozplynou mezi makléře a spíše Váš budou tlačit s cenou dolů a kouzlo aukcí se rázem rozplyne.
- Jednání s jedním makléřem
Komunikujete po celou dobu pouze s jedním makléřem. Máte úplnou kontrolu nad průběhem prodeje a nad vývojem zakázky. Pokud by Vám všechny kanceláře tvrdili, že zájemce mají může vzniknout iluze, protože na druhé straně může být 1 paní Nováková, která kanceláře schválně zkouší obvolávat aby získala nějakou slevu. Na tržišti si máte také většinou možnost vybrat, za kolik si danou věc koupíte a pokud je někde stejná věc vícekrát, můžete zkusit smlouvat. S jedním makléřem máte dohodnuté jasné podmínky, za kterých obchod probíhá. Důvěra – v jednoho makléře, můžete s ním probrat Vaše obavy z prodeje a představy, jak chcete aby se prodej ubíral. Makléř se neostýchá investovat čas ani peníze do efektivní a kvalitní reklamy, protože má jistotu, že se mu investice vrátí.
- Prodej přes celou síť RE/MAX
Přestože jste si vybrali ke spolupráci jednoho makléře ze sítě RE/MAX, nemovitost nabízejí všichni makléři ze sítě RE/MAX avšak za stále stejných podmínek. S jedním makléřem získává výhody exkluzivní spolupráce (větší péče, investice do propagace, možnost vytěžit více díky aukci. atd.)
Po přečtení tohoto článku již chápete, proč jsme neexkluzivní spolupráci museli bohužel odmítnout. Chcete být chytřejší a prodávat s námi s výhodami exkluzivní smlouvy? Kontaktujte nás.