Při konzultacích k prodeji nemovitostí, se občas setkáním s rozhodnutím majitelů, kdy chtějí spolupracovat s více realitními kancelářemi s představou, že se tím prodej urychlí. Tento přístup ale může naopak vyústit v opak a přinést v prodeji nemovitosti komplikace, které její prodej nejen zpomalí, ale může i snížit její hodnotu a důvěryhodnost Proč je tedy vhodné zvážit exkluzivní smlouvu s jednou kanceláří? Vše si ukážeme na příkladu z minulého týdne.
1. Matení trhu a cenová nekonzistence
Při spolupráci s více realitními kancelářemi se nemovitost často objeví v inzerci za různé ceny, což může vyvolat zmatek a nedůvěru mezi potenciálními zájemci. Makléři se mohou snažit předhonit konkurenci a snížit cenu jen proto, aby dosáhli rychlého prodeje. Výsledkem je často „bitva o cenu,“ kdy zájemci začnou čekat na další pokles a prodej se tak nejen neurychlí, ale navíc ohrožuje finální prodejní cenu. Což krásně vidíme zde na 3 různých inzerátech na jeden konkrétní byt v Letovicích.
Jednou se byt inzeruje za 3 690 000,- Kč. V dalším 3 990 000,- Kč, v dalších inzerátech cena na vyžádání. Výměra se také liší.
2. Snížení důvěryhodnosti nabídky
Nemovitost inzerovaná na každém realitním portálu začne brzy působit jako „neprodejná“ a zájemci k ní mohou získat nedůvěru. Taková „provařená“ nabídka se pro potenciální kupce stává méně atraktivní, což opět snižuje šance na úspěšný prodej za původně plánovanou cenu. Když je nemovitost vidět „všude“, lidé se mohou začít ptát, proč ji ještě nikdo nekoupil. Teď se pojďme podívat na prezentaci fotografií v inzerátech.
Makléři fotky pěkně promíchaly, aby hned na první pohled nebylo jasné, že se jedená o jeden stejný byt. Jeden prezentuje více kuchyni, druhý obývací pokoj, třetí nedává záběry které už mají předchozí inzeráty… No co si o tom myslet. Když budete v pozici hledajícího, na který inzerát se ozvete jako první? Nejlépe vypadající nebo nejlevnější? Pokud je tolik inzerátů na jeden byt, je zřejmě nejjednodušší jít na bazoš.cz a najít si majitele přímo tam.
3. Nižší kvalita inzerce – proč prodávat s více realitkami zároveň?
Makléř, který nemá zprostředkovatelskou exkluzivní smlouvu, se bude soustředit spíše na rychlost než na kvalitu inzerce, protože nemá jistotu úspěchu. Může se tak stát, že se kvalitní fotografie, atraktivní popis nebo investice do lepších inzertních portálů opomíjejí. Tento tlak na rychlost může způsobit, že zájemci budou nemovitost vnímat spíše jako neatraktivní nebo nedostatečně prezentovanou.
Můžeme se také podívat, jak si makléři poradili s textem v inzerátu:
4. Možný tlak na nevýhodný prodej anebo proč neprodávat s více realitkami zároveň?
Při spolupráci s více kancelářemi makléři vědí, že čas je v tomto případě klíčový. Aby získali provizi dříve než konkurence, mohou tlačit na prodávajícího, aby přijal první nabídku, a to i když není nejvýhodnější. Klient se pak může stát obětí „prodejního závodu“, kdy je hlavním cílem uzavření prodeje za každou cenu, aniž by makléř hájil jeho zájmy v plném rozsahu.
Pokud hledající klient, začne obvolávat všechny realitní kanceláře a bude se všemi chodit na prohlídky a bude se snažit aby mu makléř u majitele vyjednal co nejvyšší cenu. Snad už je Vám jasnější proč ne prodávat s více realitními kancelářemi současně.
Jak je možné, že ani jeden z makléřů neupozorní majitele na přestřelenou cenu? Odhad podle aplikace Valuo vychází na byt k rekonstrukci v Letovicích kolem ceny 3 100 000,- Kč. Je možné byt za vyšší cenu vůbec prodat? O tom zase třeba někdy v dalším článku.